Copywriter a hledání cílové skupiny

Kdo je můj zákazník? Jaké jsou jeho potřeby? Existuje vůbec „můj zákazník“? Oslovovat plošně celou populaci – tuhle chybu dělají malí a střední podnikatelé na Internetu dnes a denně. Mluví ke všem, a přitom k nikomu. Náklady na propagaci rostou, podnikatel se zoufale snaží o co nejnižší ceny, protože „na cenu přeci slyší každý“. Jde to i jinak. Definovat cílovou skupinu svého podnikání a hovořit k ní.

Pomůže i copywriter, protože právě jeho by mělo nejvíce zajímat, kdo jsou vaši zákazníci. Právě on by měl vědět, ke komu má vlastně hovořit, komu má prodávat, pro koho má vytvářet obsah – popisky zboží, obsah e-mailových zpravodajů, blog, články pro magazín, tiskové zprávy.

Na co se vás zeptá (měl by se zeptat) copywriter hned na začátku spolupráce:

  • Kdo si váš produkt obvykle kupuje v kamenném obchodě? A koupí  jej i na internetu?
  • Kupují produkt zákazníci mladí nebo starší? Je určen všem věkovým skupinám?
  • Jakého pohlaví je váš zákazník?
  • Kde žijí vaši potenciální zákazníci? Ve velkých městech nebo na venkově?
  • Do jaké příjmové skupiny patří? Jsou bonitní nebo se snaží nákupem na Internetu pouze ušetřit?
  • Jaké mají vzdělání?
  • Vyznají se na Internetu a umí jej ovládat?
  • Mimochodem – mají vůbec přístup na Internet?

Příklad toho, kdy se copywriter ptá a pomůže najít cílovou skupinu. A vzápětí přijde o práci, protože žádná cílová skupina není

  1. Chcete prodávat dětskou obuv? Cílovou skupinu budou v naprosté většině tvořit ženy v produktivním věku, které mají malé děti, a matky těchto žen. Kdo dětské boty nekupuje? Muži.
  2. Pojďme dál. Kolik těchto žen bude kupovat dětské boty bez vyzkoušení na Internetu a kolik jich dá přednost kamennému obchodu? Většina zvolí kamenný obchod, pokud ho bude mít v dosahu.
  3. Ženy z velkých a středních měst, které mají k dispozici kamenný obchod s dětskou obuví, u vás nenakoupí. Pokud jim tedy neumožníte možnost osobního odběru s vyzkoušením kupovaných botiček.
  4. Zůstávají ženy z venkova. Zákazníci z venkova bývají méně bonitní, jsou také méně důvěřiví k e-komerci, častěji než ve městě zde převládá názor, že internetový obchod je z podstaty věci podvod a obchodníci posílají namísto zboží v balíčcích cihly. Myslíte, že i tak zůstává dostatek zákaznic, které vás uživí?
  5. Možnost připojení se k Internetu mimo velká města také pokulhává, město je na tom lépe i co se týče počítačové gramotnosti, v našem případě schopnosti dokončit objednávku v e-shopu. Zopakuji otázku z předchozího bodu: Myslíte, že i tak zůstává dostatek zákaznic, které vás uživí?

Vy svoji cílovou skupinu znáte? Pokud ano, v podnikání se vám patrně daří. Pokud ne, je potřeba změnit úhel pohledu, přizvat někoho zvenčí – podívejte se, co pro vás mohu udělat já.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *