Dobrá microsite přináší užitek i několik let

Před časem se český SEO konzultant Martin Kolčaba pozastavil nad fenoménem „českých microsites“. V článku popsal, co v Česku jako microsite bývá nabízeno (a je to ve skutečnosti odpad), a dobře vystihl, co microsite musí umět, aby přinesla úspěch. Jako jeden z příkladů lepší microsite Martin uvedl web agatha-christie.cz, který vznikl v mé hlavě a který se (dle mého) příliš nepovedl. V komentáři jsem uvedl, že mnohem větší užitek přinesl a dodnes přináší microsite zdenekpohlreich.cz, na které jsem se podílel taktéž. Pokusím se nastínit, proč tomu tak je.

Cíl? Představit kuchařku Prostřeno bez servítků a prodat ji

Cíl byl jako u každé produktové microsite jasný – představit a prodat. Zákazníkům v kamenných knihkupectvích, na Internetu i ve vlastním e-shopu. Vzhledem k tomu, že životnost knihy začíná přibližně měsíc před vydáním a končí po několika měsících (v případě bestselleru i po roce), byla dvě omezení: nesmí  stát moc a musí  být bezúdržbová. Obojí se podařilo splnit.

  • Koncept? Něco, co se bude šířit „virálně“…

Pohlreich byl v roce 2010 na vrcholu slávy. Napadlo mě, že uděláme soutěž. A že se bude soutěžit o večeři s Pohlreichem. V jeho vlastní restauraci. To se musí šířit samo. A šířilo. V televizi každý čtvrtek Pohlreich posílal nebohé majitele restaurací a kuchtíky do pr…le, microsite začala získávat zpětné odkazy. Samovolně. Jediný placený odkaz byl na Apetitus.cz Jirky Chomáta. Několik dnů po spuštění webu a vyhlášení soutěže se zmínil pan Cuketka, následovaly další foodblogy a sociální sítě… a jelo to. Setkat se osobně s Pohlreichem a povečeřet s ním bylo velká lákadlo – proces samovolného odkazování (linkbaiting) byl nastartován.

  • …a udělat soutěž, která nebude úplně hloupá…

… a bude s Pohlreichem ladit. Odměna (večeře v Café Imperial pro tři soutěžící s doprovodem) byla jasná. V čem ale soutěžit? Pohlreichovo publikum není hloupé. A rádo vaří. Soutěž bude o jídle. O vaření. Takovém, které má Pohlreich rád – budovali jsme se soutěžícími mapu tradičních receptů České republiky, o nejlepší recept se pak hlasovalo. Soutěž je dávno v archívu, recepty  najdete tady.

Rok 2012? I po dvou letech je „mrtvá“ microsite pořád živá

Po dvou letech provozu (skutečně téměř bezúdržbového a „mrtvého“ – bez velkých úprav) si microsite drží stálou návštěvnost mezi 600-1000 unikátními návštěvníky denně. Před Vánoci pak samozřejmě návštěvnost roste. Nebudu říkat proč je návštěvnost taková, jaká je, ale samotného mě důvod překvapil. Svůj díl má zvolená doména (sám jsem se divil, že byla v době největší Pohlreichovy slávy volná), spousta návštěvníků má web za „oficiální“, ale to je jen část pravdy. Druhou část nebudu prozrazovat.

Nebudu ani prozrazovat, kolik microsite stála (přiměřeně), ani kolik udělala měřitelný obrat v e-shopu Euromedie (hodně), ale když už jsem se u Martina Kolčaby o microsite zmínil, přišlo mi dobré nastínit myšlenkové pochody, které vedly k jejímu vytvoření. Druhým dechem ale dodávám, že vždy a všude to takto nefunguje – záleží na cíli a na cílové skupině. Pokud produkt nikoho nezajímá, nemá smysl dělat microsite.

Kdy se vyplatí vytvořit microsite?

  • Když máte opravdu silný produkt nebo službu a chcete ji představit i jinak než v e-shopu nebo na jiném „hlavním“ webu. Na microsite můžete být uvolněnější, nemusíte tolik tlačit na pilu. Ale – dělat microsite a hnát na ni návštěvnost z placené reklamy? V případě velkých firem neefektivní mrhání prostředky, u živnostníka ekonomická sebevražda.
  • Když máte jasný koncept a cíl a víte, ke komu mluvíte. Homepage a tři podstránky hustě popsané texty, které jen obalují klíčová slova s odkazy, protože to „pomůže ve vyhledávačích“ – to není microsite. To je hloupost.
  • Když umíte silný produkt a jasný koncept přesvědčivě představit (copywriter a tah na branku). Obsah a jasné výzvy k akci jsou králem i na microsite. Když převáží bezradnost a slovní vata, je výsledkem nuda. A peníze, které protekly bez užitku mezi prsty.

Líbí se vám koncept microsite, která žije celé roky a přináší dlouhodobý užitek? Kontaktujte mě, společně na něco přijdeme.

6 komentářů u „Dobrá microsite přináší užitek i několik let

  1. Rorýs

    Promiňte, ale moc se mi nelíbí články typu „Článek plný zajímavých informací, které vám neprozradím“. Také se mi nelíbí, že netíte přispěvatele zadávat email. To je internetový pravěk.

  2. MarcelKupka Autor příspěvku

    Co přesně jsem neprozradil? Data prozradit nesmím, protože patří klientovi, který by si zvěřejnění nepřál. Jinak máte návod, jak a proč vznikají microsite.

    Co se zadávání e-mailu týče – blog je postavený na wordpressu, kde je součástí přidávání komentářů zadání e-mailové adresy.

  3. Pingback: SEO, linkbuilding a Inbound marketing pohledem expertů | Neoriginální blog

    1. MarcelKupka Autor příspěvku

      Záleží, jaké cíle nastavíte – zvýšení návštěvnosti, sběr kontaktů, prodej doplňkových služeb? Pokud víte PROČ, jde to skoro samo. Kdybyste hledal nápad a koncept, dejte vědět.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *