Facebook? Skvělý prodejní kanál

Doplním nadpis – pro e-shopy.  Ty velké to (většinou) už chápou, ty střední a malé se Facebook (většinou) ještě využívat nenaučily. Přitom není problém dosáhnout z Facebooku i několikaprocentního konverzního poměru.

Ne, Facebook PPC  nefunguje. Bannery, které na váš e-shop budou odkazovat ze stránek aplikací, jsou stejně neúspěšné jako bannery kdekoli jinde.

Firemní Facebook Page funguje. Chce to jediné. Aktivní fanoušky. Dostatek aktivních fanoušků. Fanoušci, které koupíte od agentury „dvě kačky za kus“ aktivní nebudou. 100 000 fans? Vypadá to hezky, ale co s fanoušky, kteří „nelajkují“, nekomentují, nepostují na vaši firemní Zeď příspěvky, fotografie, videa apod.?

EdgeRank je neúprosný (nebo spíš nějaký „interní rank Facebooku, ze kterého Edgerank vychází – snaží se vycházet). Pokud se vaše firemní Zeď neprohývá „lajky“, komentáři, příspěvky fanoušků a sdílením, nebudou se vaše statusy vašim fanouškům ukazovat. Nebudou je vidět ve feedu nových příspěvků. A pokud je nevidí, nemůžete jim prodávat. To dá rozum. Je tedy nutné být fanoušky vidět. To je základ všeho snažení. Jak na to? Obsahem.

Stejně jako ve vyhledávačích i na Facebooku je králem obsah. Zajímavý obsah. Obsah, který bude fanouškům stát za to, aby kliknuli  na „like“ (a dneska už fanoušci nejsou ovečky, které „olajkují“ všechno, co okořeníte smajlíky a srdíčky). A aby přispěli komentářem. Nebo aby nasdíleli váš status na svůj profil. Nebo aby dokonce vložili obsah na vaši Zeď sami (pokud jim to samozřejmě v nastavení Zdi nezakážete).

Facebook je o sociální interakci, každý like se počítá, každé sdílení je cesta k novým fanouškům. A fanouškům lze prodávat, ne, že ne. Vše je otázkou míry a otázkou vhodně zvolené komunikační strategie. Záložky přímo vybízejí k co největší interakci s e-shopem – proč nemít na záložce novinky v e-shopu? Nebo nejprodávanější produkty? Nebo co umožnit na záložce přihlášení newsletteru?

Jsou tu video, fotogalerie, záložky kamenných provozoven. Jsou tu události. Je tu uvítací stránka. I tady všude můžete obchodovat (a prodávat), co srdce ráčí.

A jsou tu také přehledy, kde si můžete prohlédnout, koho vlastně oslovujete a zda se vám nezačíná měnit poměr mezi získanými a ztracenými fanoušky:)

Myslíte, že jsem zapomněl na možnost e-shopu integrovaného na Facebook záložku? Nezapomněl. A nedoporučuji. E-shop na Facebooku fanoušci nehledají.

A statusy? V prostředí Facebooku funguje (v trochu posunutém významu)  ono klasické „chléb a hry“ – dejte fanouškům zábavu (soutěže, zajímavé informace z oboru – tím vším získáte i výbornou zpětnou vazbu o tom, které produkty jsou fanoušky oblíbené atd.) a nakrmte je slevami, akčními nabídkami nebo třeba slevovými kupony a budou nakupovat. Můj oblíbený poměr neprodejní-prodejní statusy je 3-5 neprodejních na jeden prodejní.

Možná si řeknete – ha, mluví z něj zkušenosti z prodeje knížek, jinde to nefunguje. Ale funguje.  Může fungovat. Představte si, že máte internetové hračkářství. Máte 2 000 fanoušků na firemním profilu. A jednou týdně zveřejníte status:

„Do nabídky jsme zařadili produkty značky XXXX!“

Myslíte, že vaše fanouškovská základna bude růst a že ji dokážete takto dostatečně obratově vytěžit? Ani náhodou.

Co třeba vést komunikaci takto:

pondělí: „Moje nejoblíbenější hračka v dětství byl… – doplníte větu?“

úterý: „Krteček. Jeho autor oslavil devadesátiny. Co byste mu popřáli?“

středa: „Našli jsme fotografie proslulých světových hračkářství. Které se vám líbí nejvíc?“

čtvrtek: „Pozor! Zlevnili jsme na polovinu všechny hračky značky XXXX! Platí jen do neděle!“

Prodávat na Facebooku se dá. Chce to znalosti a praxi. Ale žádná věda to není. Stačí jen to nastartovat. Přimět fanoušky k aktivitě „zájmovými“ statusy, aby pak viděli  a přijímali kladně i statusy „prodejní“. Když si nebudete vědět rady, jsem tady pro vás:)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *