Jak zprovoznit soutěž v e-shopu za 10 minut. Bez programování

To nejde. Programátor nemá čas. Firma, která mi spravuje e-shop, si za úpravu řekla 5 tisíc. Tolik nemůžu dát.

Okrádat vlastní obchod o návštěvníky a zisk můžete mnoha způsoby. Neznáte produkt, který prodáváte. Nekomunikujete s návštěvníky (nebo hůř, se zákazníky) – ani v e-shopu, ani e-mailem, ani v sociálních sítích a kdekoli jinde na webu. Na další důvody přijdete jistě sami.

Jak naopak svůj e-shop neokrádat? Dělat opak toho, co je v prvním odstavci. A přidat (jak jinak) moře obsahu, blog, magazín, kvalitní texty, placenou reklamu využívat jen pokud se vyplatí (není vážně nic jednoduššího než prodělat kalhoty na PPC, protože „je to jednoduchý a zvládnu to sám“).

Hodně muziky za málo peněz udělá soutěž

Ano. Sice většinou nepřivede nové zákazníky, protože ten, kdo jde „něco vyhrát“ většinou nenakupuje (pokud není nákup podmínkou soutěže), ale ani návštěvníci nejsou k zahození. Když přijdou podruhé, možná už nakoupí. Každopádně o vás budou vědět.

V tomhle e-shopu jsem soutěžil o boty na běhání. Ty ho neznáš? Tak se tam podívej, všiml jsem si, že tam mají přesně ty boty, které sháníš. A za dobrou cenu.

Na úvod stačí. Soutěž. Vezměme za fakt, že soutěže jsou výborný způsob propagace každých webových stránek. Nejen e-shopů. Jak ji ale technicky zprovoznit? Velké firmy to mají snadné. Aplikace, na které jejich e-shopy fungují, mají „soutěž“ často jako jeden z modulů, pokud ne, peníze na rozšíření se najdou. Drobný a střední podnikatel to má mnohem horší. Dodělávka modulu do e-shopu může být velká investice. A týdny ztraceného času.

Facebook nabídl možnost soutěžit všem. Než změnil pravidla.

Dokud to šlo, firmy pořádaly soutěže na Facebooku. Po změně pravidel už není možné na vlastní facebookové Zdi soutěže pořádat (mnozí to dělají dosud a riskují zablokování účtu). Ale ani teď není Facebook zcela mimo hru. Na soutěž můžete upozornit. Jen ji musíte uspořádat jinde. Mimo prostor Facebooku. Pokud tedy nepoužijete Facebook aplikaci. A to už jsou zase peníze.

Takhle to (dobře) na Facebooku dělá Mall.cz:

A takhle hazarduje Albatros (tady zastoupený značkou Motto):

Zprovozněte soutěž bez Facebooku a bez programování. Využijte gdocs

Google documenty jsou mocným nástrojem. Umožňují práci více lidem ve stejný okamžik v jednom dokumentu, nabízejí možnost připojit ke své svému Google Drive (disku) prakticky odkudkoliv. A také se dají výborně využít pro vytvoření soutěží pro návštěvníky webu nebo fanoušky na Facebooku. Nestojí to nic a je to hned.

Připravil jsem pro vás krátký návod:

  1. Přihlaste se do svého Google účtu, přejděte na Dokumenty (nebo Drive) a dejte Vytvořit nový dokument. Vyberte Formulář.
  2. Formulář pojmenujte. Například Kindle zadarmo? Jen dnes. Zkuste štěstí!
  3. Vyplňte všechna pole, která vidíte, libovolně přidejte další. Ta, která mají být povinná, označte jako povinná.
  4. Pokud chcete vložit formulář přímo do stránky na vašem webu, použijte tlačítko Další akce a Vložit. Pokud nemáte možnost na svém webu upravovat html, můžete odkazovat (třeba z e-shopu) přímo na soutěžní formulář.
    1. Zkuste si to: Zobrazit soutěž on-line
    2. Jak vypadá soutěž, kterou vložíte přímo do html dokumentu, vidíte pod tímto seznamem:

Co mi soutěž, vytvořená v gdocs, přinese?

  • Nové návštěvníky. Zákazníky a obraty ale nečekejte. Soutěžící přicházejí hrát, napoprvé nenakoupí. Budou vás ale znát a až budou potřebovat produkt, který prodáváte, možná si na vás v konkurenci dalších vzpomenou.
  • Posílení značky. O zajímavých soutěžích se mluví. Lidé je sdílí v sociálních sítích, může se spustit lavina. Anebo taky ne. Nepřijde nikdo, protože za málo chcete hodně (například hodně osobních údajů za bezcennou výhru).
  • Zkušenost. Poznáte, že soutěže jsou cestou, kterou můžete posilovat svoji pozici na trhu. Nebo naopak zjistíte, že lidem se o vaše produkty soutěžit nechce. Ale to se stává málokdy.
  • Soutěž může být zajímavým zdrojem osobních dat pro e-mailing. Můžete soutěžící nechat vyplnit region, pokud máte kamenné pobočky a posílat pak cílené newslettery přímo na zákazníky z okolí těchto poboček.
  • Data, která si z gdocs lehce stáhnete ve formátu xls.

Na závěr. Jak to udělat, aby soutěž byla úspěšná?

  1. Nejprve si definujte úspěch. Úspěchem bude, pokud dosáhnete cíle, který jste si předsevzali.
  2. Snažte se vždy dodržet tato pravidla:
    1. Jednoduchá otázka (s nápovědou a maximálně třemi možnostmi na výběr – nejlépe dvěma hloupostmi a jednou tutovkou)
    2. Hodnotná cena (ale pozor na právo, spotřebitelské soutěže mají svá pravidla)
    3. Krátké trvání (ať neztratí soutěž drive a na vítěze se nečeká měsíc)

Pokud vám krátký návod, jak vytvářet soutěže bez znalosti programování, pomůže, budu rád, když mi pošlete ukázku svých soutěží. Pokud si nevíte rady ani teď, můžeme je zkusit vytvořit společně. Podívejte se, co všechno pro vás mohu udělat. A jak mě můžete kontaktovat.

1 komentář u „Jak zprovoznit soutěž v e-shopu za 10 minut. Bez programování

  1. Soutěž a zákon

    Dobrý den, Marceli. Děkuji za výborný návod na založení soutěže. Chtěl bych se vás, prosím, zeptat, jestli nevíte, zda je potřeba nějakým způsobem právně ošetřit vytvořenou soutěž nebo může kdokoliv, kdykoliv založit novou soutěž a nebylo to v rozporu se zákonem ČR? Děkuji za případnou odpověď.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *