Narativita, pravděpodobnost a copywriting

Čtu Černou labuť Nassima Nicholase Taleba (mimochodem, vřele doporučuji) a velice mě zaujala ta část, kde se Taleb zabývá narativitou a její souvislostí s naším vnímáním pravděpodobnosti.

Co je to narativita (hovořím o narativitě v souvislosti s pamětí a myšlením)? Velmi zjednodušeně je to proces, kterým v naší mysli zpracováváme fakta tak, aby nám dávala smysl. Vytváříme „příběh“, strukturu. Dáváme přijímané informace do souvislostí. Většinou ovlivněné konfirmačním zkreslením (veřejné mínění, minulá zkušenost apod.). Čím logičtější náš „příběh“ je, tím ochotněji ho přijímáme. Věříme mu a pamatujeme si jej.

Příklad:

Telefonní seznam o padesáti tisících jménech a román. Obojí obsahuje slova. Z telefonního seznamu si nezapamatujete téměř nic, když si zapamatujete tisíc jmen, budete možná ozdobou firemních večírků, ale to bude vše. Slova románu vám dají smysl, který jste schopni zpracovat, zapamatovat si a zařadit. Jména v telefonním seznamu jsou fakta. Román jsou fakta v souvislostech.  Namísto padesáti tisíc slov je potřeba zpracovat deset vět, které obsáhnou myšlenku románu (a fakta, která jsou v oněch padesáti tisících slovech). To je narativita.

Narativní struktury jsou pro lidskou mysl nepostradatelné. A pozor. To, co narativně zpracujeme, se nám zdá pravděpodobnější. Taleb uvádí experiment, v němž se měli zúčastnění vyjádřit, který ze dvou výroků se jim jeví být pravděpodobnějším:

1. Rozsáhlé záplavy v Americe, při kterých zahyne více než 1 000 lidí.

2. Zemětřesení v Kalifornii, které způsobí masivní záplavy, jejichž následkem zahyne více než 1 000 lidí.

Který to byl? Ten druhý.  Proč? Kromě faktů (záplavy, 1000 obětí) obsahuje i konkrétní příčinu, kterou si lze okamžitě představit a ze které lze vytvořit závěr, který naše mysl přijme za pravděpodobný a logický. Záplavy, které mají konkrétní příčinu (mají svůj „příběh“) jsou pro lidskou mysl mnohem pravděpodobnější než záplavy bez konkrétní příčiny. Zapadají lépe do narativních struktur naší mysli.

Jak to souvisí s copywritingem?

 

Každý copywriter by měl při své práci myslet na to, aby jeho texty byly narativní, aby vyprávěly příběhy. Nestačí vyjmenovat fakta, proč jsou právě náš výrobek nebo služba tím nejlepším, co trh nabízí. Je třeba tato fakta vplést do narativních struktur. Je třeba vyprávět příběhy, což samozřejmě ti, kdo to s copywritingem myslí vážně, vědí. Příběhy činí sdělovaná fakta mnohem pravděpodobnějšími a uchopitelnějšími. A samozřejmě, mnohem lépe se pamatují.

Pokud se se mnou chcete podělit o své zkušenosti – copywriteři, vyprávíte příběhy? A pokud ano, víte proč to děláte (třeba proto, že znáte vztahy mezi narativitou, vnímáním pravděpodobnosti a pamětí nebo proto, že to považujete za „best practices“)? Těším se na zajímavé komentáře:)

1 komentář u „Narativita, pravděpodobnost a copywriting

  1. Pingback: 50 způsobů, jak proměnit obyčejný blog v generátor zakázek: část první | Neoriginální blog

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *