Newsletter, open rate, click rate a ty další řeči kolem

mailchimp_dashboard

<disclaimer>Všechno, co teď napíšu je pravda pravdoucí. Vážně. Žádné vyčteniny. Žádné rozumbradování. Žádné vylomeniny.</disclaimer>

Poslat newsletter a dívat se, jak se administrace e-shopu plní objednávkami. Výborný pocit. Zažije ho ale většinou jen ten, kdo testuje, analyzuje, segmentuje a je ochoten se učit.  Kdo posílá e-maily nazdařbůh, nejenže nemá nové objednávky, ale brzy přijde i o stálé zákazníky, kteří další newslettery odhlásí, protože – kdo by chtěl dostávat do schránky obchodní nabídky, které ho nazajímají (protože jsou nesegmentované)?

Přitom stačí sledovat tři základní metriky – open rate, click rate a conversion rate. A mít jasně nastavená KPI a znát hodnotu ROI. Přeloženo do češtiny – sledovat míru otevření newsletteru, prokliku a procento konverzí. A mít jasně stanovené cíle a znát hodnotu návratnosti investic.

Proč open rate

Open rate na prvním místě! Bez open rate ani ránu! Výkřiky jak z vykřičené čtvrti jsou opodstatněné, anžto – kdo e-mail neotevře, ten si jej  nepřečte, natož aby nakoupil.

Roste open rate? Výborně, možná máte skvělého copywritera, který mluví k cílové skupině její řečí (česky a jednoduše). Open rate padá dolů? Píšete nezajímavé předměty (třeba moc kreativní). Vaše newslettery začaly padat příjemcům do spamu. Posíláte nudný obsah a adresátům jste zevšedněli – už vědí, co je uvnitř a nekliknou.

Proč click rate

Otevřít nestačí. Je třeba další akce. Aspoň jedno kliknutí. Na cokoli. Dostat člověka do e-shopu. Prokliklo více než 50 % adresátů? Velmi slušný výsledek. Určitě dobře segmentujete nebo umíte vytvořit zajímavou nabídku.

Kolísá míra prokliku newsletter od newsletteru nebo setrvale klesá? A roste zároveň  míra odhlášení? Děláte něco špatně. Posíláte svoji nabídku těm, koho vůbec nezajímá. Nebo ji posíláte  správným lidem, ale ve špatný čas (týden do výplaty). Možná tvoříte obsah newsletteru tak, že i ten, kdo by klikl rád, nepochopí, jak to udělat – posíláte obrázek bez textové verze, například. A bez odkazu na on-line verzi  pro ty, komu se v poštovní schránce zobrazí  rozsypaný čaj.

Proč conversion rate

Je úžasné, když pošlete newsletter na 10 000 adresátů, tři tisíce jej otevřou a 1 500 proklikne. Méně úžasné ale je, když z těch 1 500 nenakoupí ani půl procenta oslovených a vy získáte třeba 3 objednávky.

Není to nic výjimečného. Proč? Protože sebelíp postavený newsletter, sebevyšší open rate a click rate nezaručí, že dojde v e-shopu k nákupu, pokud není e-shop dobře připravený – nenabídne odpovídající landing page, jasná pravidla nákupu, je uživatelsky nepřívětivý, působí nedůvěryhodně.

Pro dnešek vše

Pokud si s newslettery nevíte rady, rád vypomohu. Pokud se mnou nesouhlasíte nebo mě chcete doplnit, pojďme diskutovat v komentářích:)

 

 

 

2 komentáře u „Newsletter, open rate, click rate a ty další řeči kolem

  1. Lukáš Pítra

    Hezky stručně sepsané :-)

    Přidal bych snad jen to, že vyjma konverzí je zajímavé sledovat chování návštěv z emailingové kampaně vůbec (k tomu je třeba si nějak chytře otaggovat jednotlivé odkazy směřující na web). Pokud se nějakým způsobem liší jejich pohyb webem, dají se z toho odvodit různá zlepšení pro vstupní stránku kampaně nebo navigaci. Zajímavé náměty můžou vypadnout i z interního vyhledávání – tedy co lidé získaní kampaní na první dobrou nevidí, ale stojí jim za námahu.

    1. MarcelKupka Autor příspěvku

      Lukáši, díky za komentář, máš pravdu – u mě trochu zafungovala profesní deformace z používání mailchimpu, který má automatickou propojku s GA:)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *