Osm vět, které copywriter nikdy neřekne – jak je to doopravdy

Osm vět, kterých bylo nakonec sedm. Co smí copywriter říkat a co už je mu zapovězeno? Vidím to takhle – na prvním místě je slušnost, důvěra a odvaha přiznat chybu. A to umí málokdo. Copywriteři nejsou výjimkou. Většinou jsou introverty, kteří jsou miláčkem publika jen na papíře. Alespoň pokud mohu tedy soudit podle sebe:)

Včerejších osm vět, které copywriter nikdy neřekne, dnes zopakuji ještě jednou. Vlastně jich bude zase jen sedm. Zato včetně překladu.

1. Tohle slovo by copywriter nikdy nepoužil.
Copywriting je obor, do kterého „nikdy“ nepatří. Jistě, má spoustu pravidel, která je radno dodržovat, na druhou stranu, pravidla jsou tu od toho, aby se porušovala aneb „jestli se něco nedělá, tak to prostě udělej“. Odliš se nebo zemři.

2.  Tohle upravit nepůjde. Musíme začít od začátku. Grafika máte?

Někdy člověk pro les nevidí stromy. A kácel by a kácel a stavěl na zelené louce, protože „ty vaše stránky byly moderní tak před pěti lety a upravovat je nemá smysl“.  Nemá smysl? Vysvětlete to živnostníkovi, který obrací každou korunu. Než budete bourat, spočítejte návratnost. Aby se vůbec klient dožil prvního výdělku.

3. Výborně.  S klíčovými slovy jsme na 6 procentech!

Jak začne copywriter počítat hustotu klíčových slov, není to copywriter. Víc k tomu není co dodat.

4.  Cílová skupina? Počkejte, to si musím prostudovat.

Ovlivnění cílové skupiny? Copywriterův denní chleba. Netřeba ani, aby copywriter říkal, že si to, co je „cílovka“, musí nastudovat, bohatě stačí, když se na ni vůbec nezeptá. A když ji neumí sám navrhnout, když klient tápe.

6.  Vy chcete i description? Aha, tak to to budu muset nacenit znovu…

Dva claimy, deset odstavců a tři pomlčky – mohu nechat o jedenáct teček víc? Umět nacenit svoji práci  je těžké. Těžké je i určit rozsah prací a umět říct ne, když se dostáváš mimo mantinely.  Každopádně – raději zahrnout do rozsahu práce i to, co se nakonec dělat nebude, než později doceňovat. Vícenáklady nemá nikdo rád. A říct – ušetřili jsme oproti rozpočtu? To se říká i poslouchá moc dobře.

7. Proč tam dáváme tohle? To vám neřeknu, to je moje know-how.

Mlžit, mlžit, mlžit. Vytvářet reporty, kterým klient nerozumí. Zaštiťovat se uznávanými odborníky. A hlavě – neprozrazovat! Co kdyby si  chtěl klient copywriting  dělat sám, že? Na webtrhu se najde návodů, jak na to… Do vztahu copywritera a klienta patří důvěra a otevřenost. Bez ní netěší spolupráce ani jednoho.

8. Hm, nemáme  žádné výsledky? To víte, copywriting sám o sobě nic nezmůže…

Neumět prohrávat a uznat chybu? I mistr tesař se utne a někdy se prostě nezadaří – špatný odhad cílové skupiny, špatný návrh struktury obsahu,  špatné cokoli. Největší frajeřina v téhle chvíli? „Tak já se na to vrhnu znovu, samozřejmě zadarmo.“  Ale tady opatrně, někdy prostě copywriting projekt nezachrání. Zkušený copywriter podobnou práci odmítne hned v začátku.

Včera s nadsázkou, dneska vážně.

Co místo závěru? Slova copywriting, copywriter v textu – nebojte se je nahradit za konzultant, SEO specialista, marketingový poradce, social media specialist. Vše vyřčené platí i u nich.

 

3 komentáře u „Osm vět, které copywriter nikdy neřekne – jak je to doopravdy

  1. petan

    nejsem si jist ale ta 4. i když jsem ji přečetl snad 10x mi připadá, že má být: A když ji umí sám navrhnout, když klient tápe. a né A když ji neumí sám navrhnout, když klient tápe.

  2. MarcelKupka Autor příspěvku

    Bohatě stačí (aby ukázal, že nerozumí svému oboru), když ji neumí sám navrhnout, když klient tápe…

    Ale v zakázce bych podobnou větu nepoužil. Je dlouhá a komplikovaná. Zkrátka věta pro blog:)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *