Píšete texty? Myslete na negramotné.

Analfabet. Tohle slovo zní tady a teď, v prvním desetiletí jedenadvacátého století v České republice, jako nadávka. A přeci je u nás kolem 15-20% lidí negramotných. Lépe řečeno funkčně negramotných.

Co to ta funkční negramotnost je? Laicky řečeno je to neschopnost vytěžit ze sdělovaného (psaného a čteného) textu důležité informace, vyplnit formuláře (tištěné i webové), postupovat krokově podle zadaných instrukcí apod.

Funkčně negramotný člověk ví, co je mapa, ale neumí v ní efektivně hledat, funkčně negramotný také zná třeba jízdní řád, ale kdy jede jeho spoj, si vyhledat neumí.Funkčně negramotný umí počítat, psát i číst, neumí si ale ze psaného, přečteného a napsaného vzít informace, které nabízejí.

Odborně řečeno je funkční negramotnost neschopnost jedince participovat na světě informací. Já bych vnímání funkční negramotnosti upravil, a to tak, že bych termín obohatil o slůvko „oborová“ – vědění je dnes tak rozsáhlé, že rozumět všemu nemůže nikdo – člověk, který se orientuje v jedné oblasti, je oborově funkčně negramotný v dalších deseti.

Co znamená funkční negramotnost pro psavce? Z pohledu copywritingu je zřejmé, že pokud chceme oslovit i funkčně negramotnou část populace, musíme texty psát tak, aby byly pochopitelné a uchopitelné i pro ni. Jak? Buďte co nejvíce návodní a praktičtí.

Příklad:

Text pro společnost, poskytující nákup na splátky:

Veškerý náš sortiment můžete pohodlně zakoupit na spotřebitelský úvěr. Akontace již od 10%, výše úroků 5,4% p.a., RPSN od 11 %, splatnost až 60 měsíců, anuita od 299,- Kč.

Rozumíte výše napsanému? A co třeba vaše rodiče nebo prarodiče? Nebo přátelé? Že sice větu přečtou, ale nerozumí jí? Co ji napsat znovu a lépe?

Třeba takhle:

Naše zboží můžete pohodlně zakoupit na spotřebitelský úvěr. Výše první (nejvyšší) splátky již od 10% ceny zboží, půjčku můžete splácet až 60 měsíců, nejnižší možná měsíční splátka čini 299,- Kč. Půjčka je úročena 5,4% ročně, celkem ročně za půjčku zaplatíte 11% z částky, kterou jsme vám zapůjčili (tzv. RPSN – úroky + náklady na vedení půjčky).

Neříkám, že je to copywriterská perla, ale jako příklad to určitě stačí – i funkčně méně gramotný člověk by se měl v nabídce úvěru oerientovat snadněji.

7 komentářů u „Píšete texty? Myslete na negramotné.

  1. Libor

    Zůstává jen otázka, proč se to takto všude neuvádí? :) Vražedný je už jeden nepochopitelný termín v tak krátkém textu, a tam jsou rovnou tři.

    1. MarcelKupka Autor příspěvku

      Libore, současný marketing velkých společností (především) je ale právě o tom – zákazník nesmí pochopit. Kdyby pochopil a věděl, neuzavřel by pro něj tak nevýhodný obchod.

  2. Pingback: 26 nejlepších českých článků o (web) copywritingu | Copywriter Martin Tomčík

  3. Pingback: 32 nejlepších českých článků o (web) copywritingu | Copywriter Martin Tomčík

  4. Pingback: Analfabet | Postřižín.net   

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *