Pojďte, pane. Budeme kontroverzní

Marketing není složitý. Ani trochu. Složitým ho dělají jen lidé, kteří se jím živí. Právě proto, že se jím živí.

Tak třeba.

Obchodník prodává hejblátka. Exkluzivní a  obyčejná. První kupují fajnšmekři, druhá jsou pro… říkejme jim amatéři. Spokojenost na všech stranách. Marketér by řekl tajemné win-win. Obchodník má peníze, fajnšmekři i amatéři svoje hejblátka.

Fajnšmekři prožívají se svou hračkou nirvánu. Amatéři hejblátko prostě jen používají. A když je přestane bavit, hodí ho do koše. Když je bavit nepřestane, koupí časem další, protože obyčejná hejblátka moc nevydrží.

Z některých amatérů  se stanou noví fajnšmekři. Pořídí první exkluzivní hejblátko. Pak druhé. A třetí. Prožívají nirvánu. Pořád je to win-win. Obchodník má peníze, fajnšmekři i amatéři svoje hejblátka.

Pak přinese marketér nápad

Cool nápad, aby bylo jasno. Fajnšmekři s amatéry se nemají rádi, řekne. Co toho využít? Včera na tohle téma psali v novinách, vyprodaly se hned. Je to živý, na internetu hledaný. Zkusíme lehce poprudit na firemním blogu? Bez urážek a  narážek, samozřejmě, ale s výzvou – co si o vztahu fajnšmekr-amatér myslíte vy, naši zákazníci? Copywriter řekne – call to action jako hrom. Budou se dít věci.

A ony se dějí. Šeptanda roznese článek po internetech, návštěvnost roste. Vypadá to parádně! Za dva dny článek lajkne 500 lidí. Za týden 10 000. Mluví se o nás. Několik blogerů zveřejnilo komentář, kde na nás odkazují.

Výborné pro SEO. Výborné pro inbound. A co je výborné pro SEO a inbound, je výborné pro obchod.

Jenže. Další týden začnou ubývat objednávky – část pravidelných zákazníků odchází ke konkurenci. Cítí se uraženi.  Z nových návštěvníků nenakoupil nikdo. Pořád je to ještě win-win?

Než něco zveřejníte, myslete na to, koho urazíte

Když v honičce za odkazy, lajky a retvíty zveřejní kontroverzní článek blog, který žije z reklamy, je to OK. Vyšší návštěvnost, více reklamy, odkazy a lajky pro vyhledávače. Totéž na blogu firemním – průšvih. Ztráta zákazníka. Reputace v háji. No win.

Resumé? Kontroverzní témata do obchodu nepatří, stejně jako politika – nikdy nevíte, koho urazíte tak, že začne utrácet jinde. Napořád.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *