Projděte se hypermarketem. A přeneste jeho přednosti do svého e-shopu

Před dvěma lety mě nakladatelství CPress oslovilo s nabídkou. Měl jsem napsat knihu, která poradí začínajícím drobným a středním provozovatelům e-shopů, jak vytvořit úspěšný a výdělečný obchod. Koncept vcelku zajímavý (měl vycházet z mého seriálu Prodávám na Internetu. Zn.: Začínám…, který vycházel na Lupě před 6 lety. Kniha nakonec i vyšla – autorem ale nejsem já. Co obsahuje nevím, nečetl jsem ji.

Moje kniha zůstala na mém disku. Důvod? Neměl jsem čas, psal jsem ji rok a za rok se toho na Internetu stalo tolik, že nutně zastarala. Přesto by neměla zůstat zapomenuta. Některé její části, které jsou důležité z pohledu copywritera a tvůrce obsahu, upravím (zauktualizuji) a postupně zveřejním. Začínám tímto článkem.

Vezměte si to dobré z kamenných obchodů a dejte to zákazníkům na Internetu

Co si z hypermarketů vzít při tvorbě obsahu, informační architektury a samotného nákupního procesu e-shopu?

  • V hypermarketu je zboží je přehledně umístěno dle typu a druhu. Nenajdete rýži v části věnované sportovním potřebám nebo drogerii. Nejžádanější druhy zboží jsou rozmístěny tak, aby kolem nich prošlo co nejvíce lidí.

    I vy tvořte obsah e-shopu tak, aby návštěvník věděl, co může kde  čekat. A aby ty nejžádanější kategorie zboží měl co nejčastěji na očích (v horních částech menu, nad přehybem stránky, v oblaku štítků apod.)

  • Velké obchody mají u vchodu mapu, na které jsou přehledně vyznačena jednotlivá oddělení, nad jednotlivými odděleními pak visí reklamní poutače, které říkají, co to které konkrétní oddělení nabízí.

Vytvořte podobnou mapu (mapu stránek), kde návštěvník, který ztratí cestu, nalezne správný směr. V jednotlivých sekcích e-shopu pak v záhlaví stránky jednou či dvěma větami návštěvníkovi oddělení představte a řekněte mu, co nabízí.

  • Zboží, kde se nejvíce tlačí na prodej, je v hypermarketu nejvíce vidět – v regálech je ve výši očí, stavějí se z něj pyramidy, návštěvník o něj „zakopává“ na každém kroku. Často zužuje uličku, abyste kolem něj projeli s vozíkem co možná nejpomaleji.

E-shop je také obchod – nabízejte to, co chcete prodat, viditelně, nezapomeňte na „oddělení“ novinek, nejprodávanějšího zboží,  akční nabídku a výprodej.

  • Zákazník hypermarketu vidí stále obsah svého košíku, může z něj lehce odebírat, může do něj lehce přidávat. U pokladny nemusí dělat nic navíc. Třeba se registrovat k nákupu.

Udělejte totéž i pro svého zákazníka na webu – umístěte na viditelné místo e-shopu box, ve kterém zákazník uvidí počet položek v košíku a zřetelný odkaz na vstup do něj. Usnadněte také vložení zboží do košíku tím, že tlačítko pro přidání zboží bude dostatečně velké a dostatečně návodné.

Tolik napoprvé. Vlastně ještě jedna rada, v čem si z hypermarketů příklad nebrat: Nesnažte se být nejlevnější ze všech. V podobném případě se snaha nevyplácí!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *