Quick wins. Buďte šampióny hned!

To nejde. To by nefungovalo. To nikdo nedělá. Na to není čas. Na to nemá programátor čas. Hm, zajímavé…, ale napřed musíme změnit celkovou koncepci, do kterého ty návrhy zapracujeme.

Často dělám pro klienty analýzy současného stavu jejich webů (především e-shopů), abych jim pomohl najít slabá místa, která škrtí jejich růst. Na základě analýzy pak navrhnu kroky, které vidím jako optimální, aby se růst nastartoval. Ne, nenavrhuji přejít na SAP, pronajmout tisíce reklamních ploch kolem silnic nebo cokoli podobného.

Největší překážka? Velké výsledky přinesou jen velké změny

 

Říkám – proč máme žebříček nejprodávanějších produktů pod přehybem stránky? Dejme ho nahoru, ať ho vidí každý hned. Proč komunikujeme výhody nákupu někde, kam se dostanu na čtvrtý klik? Proč si nemůžu na jeden klik zobrazit výpis všech nových produktů v e-shopu? Proč nevidím u akčního produktu, do kdy akce platí? Jsou desítky situací, které když se sečte jejich účinek, sníží konverzi třeba na třetinu.  Stačí je odstranit a najednou – e-shop prodává, web funguje.

Bez velkých koncepcí, bez zásadních změn, bez nekonečného uvažování, jestli se investice vrátí nebo ne, se dá doslova za pár korun vystřelit konverzní poměr o desítky procent nahoru. A obraty?

Dám k dobru jeden příklad. V roce 2010 jsem začal pracovat pro velkou knižní společnost – web nemoderní, dvě odlišné skupiny zákazníků nakupovaly v jednom e-shopu. Skupina první měla růst (a byla fakt dole), skupina druhá neměla klesat (a klesala). Důvod byl jednoduchý – kromě mnohých UX a marketingových failů byla chyba v ceně. Ne, pricing byl nastavený OK, chyba byla jinde – všichni viděli všechno – zákazník první skupiny viděl ceny skupiny druhé (ceny mnohem lepší) a dokonce měl v produktu i košíku odkaz, jak je získat. Jistě, zadarmo by lepší ceny nezískal – a tak tedy zklamaně odešel. Zákazník druhé skupiny nenakoupil pak proto, že na e-shopu byl nulový produktový marketing.

Malé kroky, velká vítězství

 

Podle společnosti neměly mít mnou navrhované změny moc velký vliv. Bylo třeba udělat redesign, nový e-shop, nové blablabla. Práce na rok, dva tři (mimochodem, dodnes jede e-shop na stejném designu). Nakonec kdosi prozíravý rozhodl, že změna, kterou ten Kupka navrhuje (každá skupina zákazníků vidí jen své ceny) se na měsíc zkusí. A protože po měsíci obrat první skupiny narostl o 30 % a obrat druhé neklesl, zůstalo nové nastavení už nastálo.  A dva měsíce poté obrat poprvé narostl o 100 %.

Jistě, tak jednoduché to zase nebylo, bylo třeba mnoha dalších věcí, ale v základu stačilo toto – změna, kterou programátor udělal za pět minut. Rychlé vítězství. Quick wins.

Někdy skutečně stačí málo – pohled zvenčí. Kterému někdo zevnitř naslouchá.

 

3 komentáře u „Quick wins. Buďte šampióny hned!

  1. Kvasnička Jan

    Moc krásný příklad z praxe, jak to opravdu funguje. O tom, že se má udělat redesign a velké změny, slyším pořád, ale ten, kdo se naučí ladit stávající verzi, ten vítězí. Krásným příkladem je Vávrů s vasecocky a další, kteří si to uvědomili. Právě ony malé kroky dokáží udělat velké skoky a nemusí se na ně čekat rok, dva, kdy už bude situace úplně jiná. Opravdu pěkný příklad, děkuji za něj.

  2. Milan

    Naslouchat je pro mnoho firem hodoně těžké. Osobně nevím kde je problém, zda v egu vedoucích pracovníku nebo?

    Ale, když se to podaří, jsou pak mile překvapeni ,)

  3. Kutil

    Moje zkušenost (spolupráce s velkou firmou 3 roky) je, že kindermanažeři raději vykazují činnost, než výsledky, zejména pokud to jakž-takž ještě jde. Mají pocit, že všemu rozumí, takže nepotřebují nikoho poslouchat, snad kromě sebe. Koncepce ukazují vrchnímu vedení, pokud dojde k pruseru, že na tom makají (jen to nestihli) avšak udělat změnu znamená riskovat, že se něco pokazí, a to jim nedovolí strach o místo.
    Řešení?
    Pracovat pro někoho jiného.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *