Síla produktového popisku aneb jak se internetová knihkupectví okrádají o zisky

Vždy klientům říkám – nepřesvědčujte k nákupu ty, kdo už jsou rozhodnutí, frontální útok veďte na ty, kdo produkt neznají nebo váhají. Internetová knihkupectví na podobná doporučení kašlou. Jak jinak si vysvětlit, že deset z deseti českých internetových knihkupců používá produktové popisky, které dává k dispozici nakladatel, resp. velkoobchod. Stejné, často nudné a občas se spoilery.

Jistě, money talks. Postavit e-shop s knihami je otázkou hodin – pronajmout e-shop, napojit xml feed, zaplatit Heuréku a Zboží, poštelovat PPC a SEO. A tradá, perme to do knihomolů! Produktové popisky? Naja, jsou stejné jako v x dalších e-shopech, ale – mít unikátní produktové popisky znamená mít v týmu někoho, kdo knihám a psaní rozumí. A takový specialista asi nebude úplně zadarmo. Vytvořit obsah je drahé. Chce to znalosti a čas, rozuměj peníze.

Když produktový popisek obsahuje spoiler, je na nic

Vůči Cormacu McCarthymu mám čtenářský dluh, ze kterého pomalu ukrajuji. Tahle země není pro starý, Krvavý poledník, Všichni krásní koně, Hranice. A zatím poslední Cesta, která je mi impulsem pro napsání dnešního blogspotu.

Takhle Cestu propagují česká knihkupectví – všechna stejně a všechna včetně spoileru, který jsem vytučnil. Pro neznalé – spoiler=prozrazení pointy.

Po úspěšném „morálním thrilleru” Tahle země není pro starý přichází tento americký spisovatel se „sci-fi”, přičemž uvozovky jsou i tentokrát velmi na místě. Román Cesta se odehrává ve světě sežehnutém neznámou katastrofou. Otec se synem putují šedivou zimní krajinou a děsí se každého náznaku, že nejsou sami, kdo přežil; od posledních lidí totiž rozhodně nemohou čekat nic dobrého. Dvojici drží při životě jen to, co uveze jejich nákupní vozík a co občas najdou v prázdných domech. Jejich cílem je mořské pobřeží, ale i tam se samozřejmě ukáže, že naděje už neexistuje. Nebo snad ano? Za tento román autor obdržel v roce 2007 Pulitzerovu cenu.

Možná alternativa

Netvrdím, že produktový popisek výše je špatný. Je – standardní. Mají ho všichni. Všichni stejný. A je v něm spoiler, což je ohavnost. Věta „Nebo snad ano?“ už to nezachrání, slůvko „samozřejmě“ ve větě předchozí nepřipouští odpor. Zkusil jsem produktový popisek postavit jinak. Ale možností jsou desítky.

My jsme ještě pořád ti hodní?
Oči, zapadlé do vyhublých tváří, hledají odpověď ve stejně vyhublé tváři naproti.
Ano, my jsme ještě pořád ti hodní.

Bezejmenný muž. Bezejmenný chlapec. Otec a syn už několik let putují zničeným krajem, svět je na pokraji zániku. Stalo se to rychle. Pár záblesků na obloze. Zhasla světla, přestala téct voda. Pak začalo hořet a popel potáhl oblohu od obzoru k obzoru. Během měsíců zmizely rostliny a svět zešedivěl. Z lesů se ztratila zvěř. Hladomor přežil málokdo. Kdo ano, je lovcem nebo je loven. Kanibalismus je normální. Otec a syn jdou na jih. Přežívají ze zbytků a nesou oheň. Vnitřní oheň. Na jihu je možná čeká nový začátek. Dojdou včas?

Sám autor o knize, za kterou obdržel v roce 2007 Pulitzerovu cenu, řekl: „Cesta je o lidské dobrotě, zatímco Krvavý poledník byl o lidském zlu.“ Potvrzujeme a Cestu doporučujeme.

Kdo se liší, má výhodu. Platí to i pro produktové popisky. Internetoví obchodníci, vzmužte se a buďte originální! Kdyby nic jiného, ukážete, že víte, co prodáváte. Dobrý obsah se neztratí.

 

10 komentářů u „Síla produktového popisku aneb jak se internetová knihkupectví okrádají o zisky

  1. Martin Tomčík

    Hezký produktový popisek potěší a zahřeje u srdíčka. Ale první otázka před jeho tvorbou by měla být: vyplatí se to? Podle mých zkušeností totiž může, ale nemusí. U produktů za ceny v řádech tisíců je rentabilita obvykle zaručena, u zboží za pár desetikorun to už chce trochu zanalyzovat trh.

  2. Marcel Kupka

    Martine, máš pravdu – je vždycky potřeba zhodnotit, kde se úprava vyplatí a kde ne – bestsellery, akční zboží, hype produkty. Plošný zásah bývá ztráta času.

    1. Bianka

      Škoda, že nikoho nnelpadao vyfotit tatednka Eminky, jak vypade1 upravenfd těsně před spanedm ))Celfd vedkend byl fažasnfd, mysledm, že ze1sluhou všech zfačastněnfdch. Dedky. J.

  3. je to moje milovaná, tak bych ještě krátil :)

    „My jsme ještě pořád ti hodní?“ Oči, zapadlé do vyhublých tváří, hledají odpověď ve stejně vyhublé tváři naproti. „Ano, my jsme ještě pořád ti hodní.“

    Donesou otec se synem svůj vnitřní oheň až na Jih? Nebo se promění v hromádku ohlodaných kostí a hrst popela?

    Vydejte se na cestu postapokalyptickým světem Cormaca McCarthyho v knize ověnčené Pulitzerovou cenou.

  4. Lukáš Přeček

    Souhlasím s autorem článku v tom, že originální produktový popisek je důležitý a rozhodně přínosný. Není ale snadné (především z důvodu rentability) nový popisek vytvářet pro každý druh zboží, s tím zase souhlasím s některými z diskutujících. Ale reaguji z jiného důvodu. Myslím si, že konkrétní příklad s anotací k novele Cesta se autorovi článku příliš nepovedl. Přesně jsem z článku nepochopil, jestli autor příspěvku knihu již četl, nebo ne, je to napsáno trochu zmatečně. Spíš si ale myslím, že knihu nečetl, protože by ten popisek knihy nemohl vypadat tak, jak vypadá. Podstata té knihy je totiž úplně jinde. Knihu jsem četl před pár lety a napsal jsem tenkrát o ní pár poznámek: http://www.literatura.bezchip.cz/cormac-mccarthy-cesta-zamysleni-nad-knihou
    Proto jsem si dovolil zde reagovat. Nejvíce mne rozesmálo použití slova spoiler. Jednak u dobré knihy je docela jedno, jestli předem víte, jak skončí, dobré knihy se nečtou s očekáváním konce, ale průběhu. Novela Cesta není dobrá, protože „nějak“ skončí, ale je dobrá, protože je naléhavá a velmi zdařile vytváří fikční svět, který tuto naléhavost demonstruje. Zadruhé u dobré knihy nemívá konec vždy jednoznačné vyznění – a stejně tak je tomu u Cesty (proto o nějakém odhalení pointy nemůže být řeč). Navíc v intencích uvažování autora článku bych si dovolil tvrdit, že mnohem větší nápověda je sdělení o nositelích vnitřního světla. Na základě zde prezentovaného nového popisku mám pocit, že jde o akční triller („Dojdou včas?“), což samozřejmě je úplně mimo. Navíc věta „slůvko “samozřejmě” ve větě předchozí nepřipouští odpor“, na které autor z části staví svůj článek, je pouhé účelové (a samozřejmě chybné) tvrzení. Negace (narušení) tohoto sdělení je totiž obsažena v následující větě – v literatuře se tomu říká např. souslovím vytváření napětí (či obecně očekávání). … a mohl bych ještě pokračovat. Proč ale o tom takto zdlouhavě píšu? Abych upozornil na riziko, že i poctivý a snaživý copywriter může nadělat svým novým ultra hyper cool produktovým popiskem více škody než užitku, pokud není v tématu kompetentní. Myslím si, že je lepší mít v eshopu stejný popisek, který mají další stovky eshopů, než popisek sice originální, ale chybný, zavádějící, nepravdivý. (Tento můj komentář rozhodně není namířený proti autorovi článku, protože jak jsem psal hned v první větě, v jádru s ním souhlasím.)

  5. MarcelKupka Autor příspěvku

    Milý Lukáši Průdku,

    neznám vás, ale v reakci na komentář, který vám musel dát hodně práce, se představím já:

    – knihu jsem četl několikrát, McCarthy je mým oblíbeným autorem, Krvavý poledník je pak mou nejoblíbenější.
    – píšu o knihách pro Aktuálně.cz – http://aktualne.centrum.cz/hledani.phtml?q=marcel+kupka&hledat=aktualne&time=12mesicu&section=0
    – pět let jsem provozoval poměrně úspěšné internetové knihkupectví
    – dva roky jsem pracoval v knižním marketingu v Euromedii
    – spolupracuji jako knižní marketér s e-shopem Palmknihy.cz
    – o knihách bloguji, recenzuji je…

    A to by mohlo stačit. Zjistïl jste si o snaživém copywriterovi něco z výše uvedeného? Patrně ne, jinak byste si podobný příspěvek jistě ušetřil.

    Hezký večer

    Marcel Kupka

    1. Lukáš Přeček

      Vaši reakci upřímně řečeno nechápu. 1) co z toho, co jsem napsal, není pravda? 2) vyloženě jsem napsal, že můj koment není namířen proti vám, ale obecně jsem chtěl upozornit na riziko, že i dobře míněná snaha může být někdy kontraproduktivní. Což jsem se snažil doložit na příkladu vaší verze popisku knihy Cesta. Nic více, nic méně… vy chápete spojení snaživý copywriter hanlivě? Skutečně? Místo argumentů k mému komentáři argumentujete svým CV? To jako fakt myslíte vážně :D. A komolit jméno člověka, který vám pod článek nenapsal, že jsem nejlepší content maker na světě, ale vyjádřil svůj názor, který podložil argumenty …ale jo, na základce jsme to dělali všichni…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *