Vaše řeč zní krásně, ale nerozumím ani slovo, cizinče

Na specialitě šéfkuchaře si pochutnáte jako na pečené kachně se zelím u babičky. Na webu běžné restaurace kostrbaté, ale vcelku normální, přirovnání. Na stránkách restaurace vegetariánské faux-pas. Navštěvují je ti, kdo maso nejedí. Je chutí kachny neoslovíte. Mluvíte řečí cizinců.
 

Mojžíš byl skvělý copywriter

 
Jeden slavný muž, Mojžíš se jmenoval, dal s pomocí Boha (sic!) dohromady manuál pro život každodenní. Říká se mu Desatero. Mojžíš byl skvělý copywriter – neplýtval slovy, používal imperativů, pravidla Boží sepsal v seznamech. Mluvil ke každému. Mluvil řečí všech. Někoho tedy oslovil vždy.

Dnešní copywriter to má těžší (nebo lehčí, vyberte si) – mluví k části celku. A musí mluvit tak, aby mu tahle část rozuměla, chápala ho a vyslyšela.
 

Přemýšlej jako moudrý člověk, ale mluv jazykem lidí

 
Slova irského básníka W. B. Yeatse nejsou určena přímo copywriterům, ale chytrý copywriter se jim pokloní. Říkají, jak prodávat. Jinak prodáš hloupému, jinak člověku s rozhledem, něco jiného platí na bohatého, něco jiného na toho, kdo počítá každou korunu.

Zobecňovat většinou nelze, ale já to stejně zkusím. Tohle funguje vždycky:

 

  •  Prodáváš luxus? Prodávej emoce a pocit výjimečnosti. Nemluv o ceně.
  •  Lákáš na nízkou cenu? Prodávej užitek a vyvolej potřebu. Nemluv o výjimečnosti.

A nepřeháněj to s klíčovými slovy. Ale to už patří do jiného článku. Třeba někdy příště.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *