Zakázaná slova copywritingu – kondicionál

No dobrá, kondicionál není „slovo“. Ale když už jsem začal „zakázanými slovy“ minule, budu se jich držet i dneska. A příště taky. A proč jsem vybral tentokrát kondicionál? Považuji podmíněný způsob slovesný za jednoho z nehorších nepřátel copywritera. Toho, kdo má být osloven, k ničemu nevyzývá a navíc – vnáší do komunikace zmatek. Viz

Chtěl bych se vám omluvit…

Často slýchám, že konstrukce „chtěl bych…“ ve všech rodech a pádech vyjadřuje v komunikaci zdvořilost a úctu. Já v konstrukci „chtěl bych“ cítím něco jiného, a v tomhle konkrétním případě si pak nejsem vůbec jistý, zda se dotyčný omlouvá nebo se jen omluvit chce. A to je sakra rozdíl.

Chtěl bych se vám omluvit.
Lépe, ale pořád špatně: Chci se vám omluvit.
Ještě lépe: Omlouvám se.

A podobně:

Chtěli byste se s námi vydat na dovolenou do Chorvatska? vs. Vydejte se s námi na dovolenou do Chorvatska.

Měli byste zájem o více informací?
vs. Napište si (zavolejte, kontaktujte nás) o více informací.

Chtěli byste náš výrobek vyzkoušet?
vs. Vyzkoušejte náš výrobek.

Kdybyste využili našich služeb, získali byste slevu.
vs. Využijte našich služeb a ušetřete.

Chtěli bychom vám nabídnout.
vs. Nabízíme vám. nebo Využijte nabídku.

Resumé?

Budu se opakovat, když stejně jako minule řeknu – kondicionál není výzva. A kde není výzva, není konverze.

Na druhou stranu, někdy není použití kondicionálu na škodu. Jeden příklad za všechny:)

Toť pro dnešek vše.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *