Změňte monolog v dialog a začněte vydělávat!

Představte si modelovou situaci – nakupujete u řezníka. Lépe řečeno, u řezníka v kamenném obchodě. Přijdete do řeznictví, pozdravíte (pokud tedy máte slušné vychování), podíváte se, co má řezník dobrého a poté nakoupíte. Zkusme si představit, jak takový nákup vypadá:

zákazník: Vezmu si kilo bůčku. Není moc prorostlý?

řezník: Podívejte se (ukáže kus masa ze všech stran), vypadá moc dobře. Má trochu přes kilo. Vezmete si jej celý?

zákazník: Určitě. To není problém.

Řezník (balí bůček): Máme také čerstvé jitrnice – jsou výborné, nevezmete si je také?

zákazník: Hm… vypadají moc dobře… dejte mi čtyři…

Řezník (balí jitrnice): A co dáme dalšího? Vepřová žebírka? Slaninu? Párky?

zákazník (vrtí hlavou): Děkuji, dnes je to všechno, příště. Ale děkuji za zájem. Mějte se. Na shledanou.

Řezník: Děkujeme za návštěvu, na shledanou.

Zákazník a prodavač jsou v interakci – vzájemně na sebe reagují, vedou dialog ve formě otázka – odpověď. Otázka má pro prodej zcela zásadní význam – pokud by řezník řekl jen „máme čerstvé jitrnice“, zákazník by pravděpodobně nekoupil.

V prostředí, kde není prodejce (poskytovatel služeb) s návštěvníkem (a potenciálním zákazníkem) v přímém kontaktu (nabídkové katalogy, reklamní spoty v rozhlasové i televizní, webová prezentace apod.) je vzájemná interakce prodejce<->zákazník mnohem obtížnější. Dialog jako takový není většinou možný (to ale neznamená, že je nereálný), k navedení potenciálního zákazníka tím správným směrem se využívá výzva k akci (call to action).

I v call to action má otázka zcela zásadní význam. Zkusme praktický příklad. Takto například „láká“ zákazníky jeden z prodejců postelí a zdravotních matrací:

Dovolujeme si Vám nabídnout ucelený sortiment nábytku pro zdravé spaní. Kvalitní zdravotní matrace do postele, luxusní dřevěné postele z masivu i čalouněné postele. Dále mezi námi prodávaný nábytek řadíme lamelové rošty, kterých máme neustále dostatečné skladové zásoby.

Koupili byste si u tohoto prodejce postel? Já osobně ne. Pojďme text upravit pomocí dobře mířených otázek, které přinutí návštěvníka vést s námi virtuální dialog a udělat krok směrem, který chceme – kontaktovat nás, uskutečnit objednávku atd. Upravený text bude vypadat takto (na základě komentáře pod článkem uvádím, že upravený text je návrhem celé titulní stránky dotyčného webu, nikoli jen náhradou za uvedený odstavec – i na mě by to bylo příliš dlouhé:):

Špatně spíte? Necítíte se po probuzení odpočatí? Bolí vás z vaší postele záda? Pokud jste odpověděli třikrát ano, pak je třeba s vaší postelí něco udělat.

Dobrá postel znamená dobrý spánek. My vyrábíme a prodáváme jen dobré postele. Chcete se přesvědčit? Prosím. Projděte si náš sortiment (odkaz na sortiment), nabízíme postele z masívu i čalouněné, kvalitní zdravotní matrace a lamelové rošty. Na přání zajistíme odbornou montáž, samozřejmostí je záruční a pozáruční servis. Koupit postel na internetu je jednoduché, co myslíte?

Potřebujete postel na míru? I to umíme. Zeptejte se nás na cokoli! Jak nás můžete kontaktovat? Nejrychleji prostřednictvím jednoduchého formuláře pod tímto textem. Požadujete odpověď? Pak nezapomeňte uvést vaši emailovou adresu či telefonický kontakt.

V čem se původní a nová nabídka prodejce postelí liší?První je statická – oznamuje, co všechno prodejce umí. Je to stejné, jako kdyby náš řezník z úvodu článku říkal zákazníkovi: máme jitrnice, jelita, krkovici, bůček. Druhá, upravená, nabídka je mnohem dynamičtější – prodejce a návštěvník stránky jsou v interakci, prodejce pokládá otázky, na které si návštěvník (už z principu věci) odpovídá. A pokud je dostatečně touto „hrou“ zaujat, je možné, že prodejce nakonec bude kontaktovat a v nejlepším případě nakoupí.

Zaujmout návštěvníka webové prezentace může být docela zábava, co říkáte?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *